RSS

Κανονισμό για τα drones στην Ελλάδα εξέδωσε η ΥΠΑ

06 Oct

 

Αν και στη χώρα μας δεν έχουν ακόμα σημειωθεί ακραία περιστατικά εξαιτίας πτήσης drones, σε αρκετές χώρες του εξωτερικού οι αρχές έχουν εκδώσει συγκεκριμένους κανονισμούς σχετικά με τη χρήση τέτοιων μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Ακολουθώντας το παράδειγμά τους, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας προχώρησε στην θέσπιση ενός ανάλογου κανονιστικού πλαισίου, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2017.

Συγκεκριμένα δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ ο κανονισμός «Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών – ΣμηΕΑ» ο οποίος καθορίζει όλη τη διαδικασία όπως θέματα ασφαλείας πτήσεων, δικαιώματα, υποχρεώσεις, περιορισμούς και δυνατότητες αλλά και θέματα ιδιωτικότητας, προστασίας δεδομένων, αστικής ευθύνης, προστασίας του πολίτη, τα οποία αντιμετωπίζονται κατά αρμοδιότητα.

Ο Κανονισμός καθορίζει την διεξαγωγή των πτητικών λειτουργιών των drones, από τις πιο απλές έως τις πιο σύνθετες.

Σύμφωνα με αυτόν δημιουργούνται τρεις κατηγορίες drones: α) η «ανοικτή» κατηγορία, β) Η «ειδική» κατηγορία και γ) η «πιστοποιημένη» κατηγορία.

Οι τρεις κατηγορίες drones

To ΦΕΚ καθορίζει τις τρεις παραπάνω κατηγορίες ως εξής:

Α) Ανοικτή κατηγορία

Ο χειριστής (remote pilot) έχει απευθείας οπτική επαφή με το drone και η πτήση διεξάγεται σε απόσταση μικρότερη από 500μ. από τον χειριστή, ενώ το drone έχει βάρος μικρότερο των 25 κιλών. Το μεγαλύτερο επιτρεπόμενο ύψος πτήσης της «ανοικτής» κατηγορίας είναι τα 400 πόδια (FT) από την επιφάνεια του εδάφους (AGL) ή της μέσης στάθμης της θάλασσας (MSL).

Τα drones της «ανοικτής» κατηγορίας δεν επιτρέπεται να εκτελούν πτήση επάνω από συγκεντρώσεις προσώπων. Εξαιρούνται τα ΣμηΕΑ και οι χειριστές τους όταν διαθέτουν άδεια επαγγελματικής χρήσης με καταχώρηση για πτήσεις επάνω από συγκεντρώσεις και η πτητική ασφάλεια συμπληρώνεται με μηχανισμούς ασφαλείας (αλεξίπτωτα, μικρό βάρος σώματος με αφρώδες υλικό κ.α.).

Β) Ειδική κατηγορία

Στην περίπτωση αυτή απαιτείται άδεια πτητικής λειτουργίας, η οποία χορηγείται εφόσον ο ενδιαφερόμενος προσκομίσει σχέδιο αξιολόγησης κινδύνων ασφαλείας, εγχειρίδιο πτητικής λειτουργίας και ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Σε περίπτωση εμπορικής χρήσης απαιτείται και η εγγραφή του drone σε ειδικό μητρώο και η εξασφάλιση ειδικής άδειας μέσω της πληρωμής παραβόλου.

Γ) Πιστοποιημένη κατηγορία

Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η νηολόγηση του αεροσκάφους σε ειδικό μητρώο και η έκδοση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας. Ο χειριστής αυτής της κατηγορίας θα διαθέτει ειδική εκπαίδευση, το περιεχόμενο και οι εξετάσεις της οποίας θα καθοριστούν. με απόφαση του διοικητή της ΥΠΑ.

Υποχρέωση για υποβολή σχεδίου πτήσης

Όλοι οι εκμεταλλευόμενοι/ιδιοκτήτες/χειριστές των ΣμηΕΑ της «Ανοικτής» κατηγορίας ανεξαρτήτως εμβέλειας, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με εμβέλεια τηλεχειρισμού κάτω των 50μ. έχουν την υποχρέωση πριν τη διεξαγωγή της πτήσης τους, να ενημερώνονται για τις περιοχές όπου ισχύουν απαγορεύσεις πτήσεων ΣμηΕΑ. Για τις πτήσεις των ΣμηΕΑ με εμβέλεια τηλεχειρισμού άνω των 50μ. υπάρχει η υποχρέωση να συμπληρώνονται τα στοιχεία της διαδρομής τους σε ειδικό σχέδιο πτήσεως μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής για Σχέδιο Πτήσης των ΣμηΕΑ στον ιστότοπο της ΥΠΑ, όπου αποτυπώνονται οι δομές του εναερίου χώρου, τα αεροδρόμια, οι απαγορευμένες και οι αποκλειστικές περιοχές για τις πτήσεις των ΣμηΕΑ.

Yποχρεωτική εγγραφή χρηστών drones στα μητρώα της ΥΠΑ

Σύμφωνα με το ΦΕΚ (ΦΕΚ/Β/3152/2016) υπάρχει υποχρέωση εγγραφής του χρήση ενός drone στην εξής περίπτωση: «Οι εκμεταλλευόμενοι/ιδιοκτήτες/χειριστές των ΣμηΕΑ των οποίων η πτήση διεξάγεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μ. από τον χειριστή απαιτείται να υποβάλλουν αίτηση εγγραφής στο ειδικό Μητρώο ή το Νηολόγιο της ΥΠΑ, ή να διαβιβάσουν το πιστοποιητικό καταχώρησης στο Μητρώο ή το Νηολόγιο αντίστοιχης υπηρεσίας του εξωτερικού. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά με φόρμα εγγραφής που θα παρέχεται από το ιστολόγιο της ΥΠΑ (www.ypa.gr)».

Ασφάλιση των drones

Ο Κανονισμός επιβάλλει επίσης την ασφάλιση των drones όλων των κατηγοριών, με την προϋπόθεση να χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς σκοπούς. Σε αυτή την περίπτωση, κάθε ιδιοκτήτης drone οφείλει να το ασφαλίζει έναντι υλικών ζημιών τρίτων έως 150.000 ευρώ και για σωματικές βλάβες έως 1.000.000 ευρώ.

[via]

 
Leave a comment

Posted by on 6 October, 2016 in MinOtavrS blog

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: